LogoLogo-mobiel

Conversieoptimalisatie – 8 tips om meer uit je website te halen

Stel je voor: je krijgt iedere maand duizend bezoekers op je website waarvan 1% contact met je opneemt. Dan levert jouw website je per maand tien bereikte doelen op.

Een doel of conversie is het klikken op de belknop, het invullen en versturen van een contactformulier, het achterlaten van je telefoonnummer, de aankoop van een product of het downloaden van een handleiding. Het verhogen van dat percentage aan bereikte doelen noemen we conversieoptimalisatie.

Maar wat nu als je dat percentage kunt verhogen, zodat niet 1 maar 3% van jouw bezoekers een actie op je website uitvoert? Dat levert je niet tien maar dertig doelen op. Een toename van maar liefst 200%.

Websites zijn niet altijd doordacht. Daarnaast worden websites online gezet waarna er nauwelijks iets aan de inhoud wordt veranderd. Dit leidt tot een lager conversiepercentage. Op de lange termijn heb je er meer profijt van wanneer je je website regelmatig verbetert.

Doe je dat niet, dan is dat een gemiste kans. Reken zelf maar uit. Vijf jaar lang een conversiepercentage van 0,5% of van 3%? In dit blogartikel vind je 8 tips om je op weg te helpen en in actie te komen, zodat je het rendement van jouw website direct kunt verhogen.

1. Rust je knoppen goed uit

Zorg dat je knoppen er 'lekker' uitzien, zodat voor bezoekers duidelijk is dat het om een knop gaat en ze er graag op willen klikken.

Geef je knoppen daarom een hover mee. Hierdoor verandert (desktop en laptops) de kleur wanneer je er met je muis overheen gaat.

En zorg voor diepte door de knop van een schaduw of randje te voorzien.

2. Geef belangrijke elementen een afwijkende kleur

Ongeveer 2,5 Miljoen jaar geleden tot 10.000 voor Christus leefde de mensheid in de oude en midden-steentijd als jagers en verzamelaars. Hij was op zoek naar eten en moest tegelijkertijd opletten niet ten prooi te vallen aan de smilodon, de holenbeer of de wolharige neushoorn.

Om eten of gevaar tijdig te signaleren was het handig als je ogen contrast konden onderscheiden in hun omgeving. Zonder deze eigenschap zou de mens niet geëvolueerd zijn tot wie we vandaag de dag zijn.

De Smilodon sabeltandtijger

Doordat deze eigenschap miljoenen jaren van belang is geweest om te overleven, beschikt iedereen er over deze eigenschap.

Vertalen we dit naar een website dan heb je meer succes wanneer je belangrijke elementen een andere, afwijkende kleur geeft. Je hersenen merken dit direct op, wat de kans vergroot dat webbezoekers op de koop- of contactknop drukken.

Een kleur op laten vallen is één. Mocht dit niet ver genoeg voor je gaan, dan kun je aanvullende technieken inzetten. Sommige kleuren worden sneller door je hersenen verwerkt dan andere. Door te variëren met kleur totdat je de juiste hebt gevonden voor jouw situatie, kun je de online ervaring nog verder verbeteren.

Knop die minder goed opvalt

Onderstaand zie je dat de vier knoppen allemaal in het groen van de huisstijl zijn uitgevoerd, waardoor ze minder in het oog springen bij bezoekers.

Knop die opvalt

Door afwijkende kleuren te gebruiken voorkom je dit, maak je je website gebruiksvriendelijker en vergroot je de kans op interactie.

3. Zet de hoofdnavigatie uit in de checkout

Als mensen in de checkout zitten en klaar zijn om hun bestelling af te ronden, zijn zaken die niets te maken hebben met die aankoop pure afleiding. Dit vergroot de kans dat de aankoop niet afgerond wordt. Want eenmaal uit de checkout neemt het aantal afleidingen verder toe in de vorm van banners, andere producten of een blog. Natuurlijk kunnen ze terugkomen in de checkout, maar dit is vaker niet dan wel het geval.

De kans vergroten dat aankopen worden afgerond? Verwijder dan in de checkout het hoofdmenu en alle andere overbodige links.

4. Gebruik iconen om informatie sneller over te brengen

Je wilt websitegebruikers een optimale gebruikerservaring bieden. Als het daarbij aankomt op de knoppen, maak die dan zo duidelijk dat gebruikers bij het zien ervan direct kunnen afleiden wat ze te wachten staat als ze er op drukken.

Rust een knop daarom niet enkel met tekst uit, maar ook met een icoon. Met tekst én een icoon wordt de informatie sneller verwerkt in je bovenkamer.

Houd het daarbij simpel en functioneel. Als een icoon niet te begrijpen is strooi je alleen maar verwarring.

5. Maak je verzendknoppen persoonlijker

Hoe vaak zie je niet dat tekst in verzendknoppen bij contactformulieren is uitgevoerd als "Verzend", "Verstuur", "Bericht verzenden", "Versturen"? Het is kortaf en het nodigt niet uit om er op te drukken. Als webbezoekers zich in kunnen beelden dat ze een actie op je website uitvoeren, wordt de kans dat ze dat daadwerkelijk doen groter. Bovenstaande knopteksten staan daar haaks op.

Wil je je contactformulieren verbeteren? Maak dan de knoppen persoonlijker door de knoptekst aan te passen naar "Verstuur mijn bericht" of "Mijn bericht versturen".

6. Maak het kortingsveld minder prominent

In 1954 ontwikkelde psycholoog Leon Festinger de sociale vergelijkingstheorie. Deze theorie legt uit hoe individuen zichzelf continue vergelijken met anderen. En op basis daarvan bepalen wat hun sociale en persoonlijke waarde is. Zo ook met prijzen. Maar wat heeft deze theorie te maken met een kortingsveld in een webshop?

Veel webshops bevatten een veld waar je een kortingscode in kunt voeren, die je korting geeft op een product of het eindbedrag. Zodra bezoekers dat veld zien weten ze dat er andere klanten zijn die minder betalen. En dat doet even au!

Dit kan resulteren in een wilde zoekbui via Google en de social-media kanalen van de webshop, om koste wat kost ook een kortingscode te achterhalen. Want het kan niet zo zijn dat een ander minder betaalt dan jij!

Hoe zorg je ervoor dat je deze pijn verzacht? Maak het kortingsveld minder opvallend door het invoerveld te vervangen door een link.

De vergelijkingstheorie van Festinger zal minder snel getriggerd worden en dit vergroot de kans dat webshopbezoekers hun aankoop afronden.

Extra tip: vervang het woord "kortingsbon" door "cadeaubon" of "tegoedbon". Het triggert minder snel op zoek te gaan naar een code. Plus het ontvangen van een "cadeaubon" voelt waardevoller voor de klant dan wanneer ze een "kortingsbon" ontvangen.

7. Gebruik foto's die mentale interactie stimuleren

Wat bij tip 5 voor tekst geldt, het in kunnen beelden van een actie vergroot de kans op interactie, is ook van toepassing op afbeeldingen.

Naar schatting 90% van de wereldbevolking is rechtshandig. Door afbeeldingen te gebruiken die hier op inspelen neemt de kans toe dat bezoekers het product aanschaffen.

Let hier bij het maken van productfoto's op. Haal producten altijd uit de verpakking en fotografeer ze met de dominante hand in je achterhoofd.

Bron: Elder & Krishna - 2012

8. Stel doelen in en weet waar je staat

Zodra je een website online zet stel je doelen in. Bijvoorbeeld voor ieder ingevuld contactformulier, iedere aangevraagde pdf-handleiding, iedere order of registratie.

Op die manier start je direct met het verzamelen van gegevens en breng je in kaart hoe je website presteert. Als je daarna conversieoptimalisatie toe gaat passen, kun je op basis van die data zien of je aanpassingen tot meer of misschien minder bereikte doelen hebben geleid.

Doelen kun je instellen via de Google tag-manager en koppelen aan Google Analytics. Maar er zijn ook andere manieren om de prestaties van je website te meten.

Topje van de ijsberg

Deze acht tips beschrijven maar een klein onderdeel van conversieoptimalisatie (CRO). Gebruik ze om je website naar een volgend level te brengen. Of om toe te passen voordat je begint met bouwen van een nieuwe website, door ze mee te nemen tijdens het webdesign.

Kom je er niet uit of ben je op zoek naar nog meer tips? Wij helpen je online graag vooruit.

Neem contact op met
Paul van Schijndel