LogoLogo-mobiel

TNW2019 – Twee dagen techinspiratie

Welcome to the heart of tech. Dat is de punchline op onze badges en de hoofdingang van het event The Next Web Conference 2019 die we de komende dagen overal tegen gaan komen. TNW is een conferentie gericht op tech en startups. Nerds komen van over de hele wereld naar Amsterdam waar inspirerende sprekers op de diverse podia hun verhaal doen. Met bekende namen als Gary Vaynerchuk, Larry Sanger, Alexis Ohanian, Ray Chan en Tim Ferris. In dit blogartikel geven we een korte samenvatting van een paar interessante sprekers van editie 2019.

the-next-web-amsterdam-2019-main-stage

Guy Kawasaki - Canva en ex. Apple

Guy is een Silicon Valley hero en dat is te merken aan de mensen in de zaal voordat hij opkomt. Ze zijn enthousiast en benieuwd naar zijn verhaal.

Kawasaki kwam bij Apple aan boord in 1983 aan de vooravond van de succesvolle Macintosh-periode, waarin hij verantwoordelijk was voor de marketing van de Mac. Een deel van de lessen die hij het publiek voorlegt zijn afkomstig uit die periode waarin hij met Steve Jobs samenwerkte.

Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf niet op het verkeerde spoor komt te zitten bijvoorbeeld? Kodak en Polaroid waren topbedrijven, maar door een verkeerde uitgangspositie hebben ze zichzelf buitenspel gezet. Ze positioneerde zich als bedrijf wat chemicaliën op papier plaatst. Ze hadden zich moeten positioneren als bedrijf dat herinneringen vastlegt.

En waarom spelen design en minimalisme een belangrijkere rol dan mensen denken? Guy laat op dit punt een Apple-presentatie van Steve Jobs zien en een presentatie van Microsoft's Bill Gates. De beelden spreken voor zich.

Andere wijze lessen gaan onder andere over het maken van fouten, het veranderen van gedachten en het negeren van naysayers. Mooi en inspirerend voor iedereen. Zijn lessen zijn niet alleen puur zakelijk, maar ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Voor wie meer wil weten over zijn visie, zijn boeken zijn een goed startpunt.

guy-kawasaki-profile-picture
steve-jobs-guy-kawasaki-wall-quote

Stacia Carr - Zalando

Kleding begint online een steeds belangrijkere rol te spelen. Toen Amazon aankondigde in 2020 naar Nederland te komen (met meer dan alleen boeken), kondigde Bol.com aan in te gaan zetten op kleding (FD.nl 11 nov. 2019). De kans is groot dat de kledingmarkt flink opgeschud gaat worden.

Maar het passen van kleding is online nog niet heel handig, wat gevolgen heeft voor het aantal retouren, het aantal tevreden klanten en het milieu. Ondertussen wordt volop gewerkt om dat op te lossen. Voorbeelden zijn Nike (Nike Fit), Charlie Temple, Amazon (Shoefitr, Echo Look) en Wannaby.

Ook Zalando is hiermee bezig. Nu ze winst maken is het tijd voor een goed verhaal, aldus Carr. En dat doen ze door terug te grijpen op het verleden.

Kleding werd vroeger 1-op-1 aangemeten. Die maten gingen naar het atelier of de kleding werd ter plekke gemaakt. Maar toen de industrialisatie inzette en de naaimachine opkwam veranderde dit. Er werd een matensysteem ingesteld, waardoor de perfect fit naar de achtergrond verdween.

Ondanks dat kleding een massaproduct is, wil Zalando de perfect fit voor iedereen mogelijk maken. Daarom werken ze toe naar een oplossing waar maten niet meer nodig zijn. Het lichaam van de klant en zijn of haar voorkeuren vormen straks het uitgangspunt.

Eten, eten, eten

Tussen de inspirerende praatjes door is het handig om even bij te tanken. Daarvoor staan op het terrein verschillende prima eettenten. Van The Dutch Weedburger tot het Crêpes mobiel. Van Joeri Tandoeri tot Rich Pork. Allemaal aanraders. Dus mocht je zelf een keer gaan, laat dan die zak met krentenbollen maar thuis!

Jack Constantine - LUSH Cosmetics

Jack start met een filmpje over de start van het internet. Hoe het zich heeft ontwikkeld en is uitgegroeid tot wat het nu is. Het herbergt veel goeds, maar heeft helaas ook zijn minder mooie kanten. Het is aan ons om te bepalen wat we ermee doen. Zijn credo, "Make things happen", grijp het met beide handen aan en zet het in voor positieve verandering. Dat vormt ook een belangrijk onderdeel van de LUSH-filosofie. Een bedrijf dat cosmetische artikelen op een handmatige en duurzame wijze produceert.

Weg met verpakkingen

Hij laat daarna direct zien hoe ze dat bij LUSH hebben toegepast. Zo verkopen ze hun producten (badbommen, shampoo, etc.) zonder verpakking (ookwel het NAKED concept). Enkel via een app, die de producten herkent aan hun vorm, kom je te weten wat de ingrediënten, de prijs en de naam van het product zijn. En dat is ook de reden waarom de productschappen er zo strak uit zien en geen prijskaartjes of andere aanwijzingen bevatten.

People wanna hear from real people, so get out of the way.

Jack Constantine - LUSH

Weg met social media

LUSH analyseerde zijn social media-gebruik en kwam tot de conclusie dat hun organisch bereik in het Verenigd Koninkrijk 6% was op 1,5 miljoen volgers. En dat adverteren de enige optie was om daar wat aan te doen. Maar online adverteren strookt niet met de filosofie van LUSH. En dus besloten ze in april 2019 te stoppen met posten op Facebook, Twitter en Instagram. Met sceptische en hilarische reacties tot gevolg.

Het gaat bij LUSH om echte verbondenheid tussen mensen. Dat kan social media niet bieden. En er is niemand die zo goed over de producten kan vertellen als de gebruikers zelf. Dus waarom zou je hier als merk tussen gaan zitten?

Het niet meer in verbinding staan met elkaar is volgens Constantine precies waar het fout gaat in de digitale wereld.

Conclusie #TNW2019, op naar #TNW2020

2019 Was weer een mooie editie van The Next Web Conference. De mooie oude gebouwen van de Westergasfabriek werden verwisseld door de NDSM-werf, waardoor het qua sfeer een stapje minder werd. Maar het niveau van de sprekers en de professionele organisatie waren weer top. En zo gingen we geïnspireerd en met veel nieuwe inzichten weer terug naar het thuisfront!

Wil je dit zelf ervaren? De volgende editie is op 1 en 2 oktober 2020 in Amsterdam.

Neem contact op met
Paul van Schijndel