Google Mijn Bedrijf (afgekort GMB), is een gratis tool van Google waarmee jouw bedrijf prominent in de Google zoekmachine weergegeven wordt. Niet helemaal gratis natuurlijk, want Google heeft hiermee toegang tot data in de vorm van je bedrijfsgegevens en inzicht in je potentiële klanten. Maar als je lokaal meer omzet uit het internet wilt halen, is het een waardevolle toevoeging. In dit blogartikel vind je tips om GMB goed in te zetten.
Genoeg redenen om het in te zetten! De tips in dit artikel gaan er vanuit dat je al een Google Mijn Bedrijfspagina online hebt staan. Zo niet, dan kun je die hier aanmaken.
Met de Posts-functie kun je updates over je bedrijf toevoegen en hiermee je zichtbaarheid binnen de Google zoekmachine vergroten. Maar je kunt het ook inzetten voor evenementen of aanbiedingen. Alle drie verschijnen ze direct in je GMB-profiel, rechts van de zoekresultaten in de Google zoekmachine.
Bij berichten en evenementen kan een knop worden toegevoegd waar je zelf een link aan kunt koppelen. Bijvoorbeeld een link naar een registratiepagina. Of naar een telefoonnummer zodat mensen direct kunnen bellen. Bij een aanbieding kun je naast een link ook een kortingscode weergeven.
Let wel, updates (dit gaat niet op voor evenementen of aanbiedingen) worden tijdelijk weergegeven. Na 7 dagen laat Google ze niet meer zien.
Mensen kunnen vanuit GMB in de Google zoekmachine met een druk op de knop reserveren of een afspraak inplannen bij je bedrijf. Handig bijvoorbeeld als je een horecazaak hebt, bowlingbanen verhuurt, een hotel uitbaat of kapper bent. Veel gebruikte reserveringssystemen kunnen daarbij gekoppeld worden zodat je niet eindigt met twee reserveringssystemen.
Wanneer je gebruik maakt van Google Adwords, is het mogelijk die te koppelen aan GMB. Hiermee kan je bedrijfslocatie bij je advertenties getoond worden via de locatie-extensie. Potentiële klanten hebben daarmee veel sneller door waar je bedrijf is gevestigd.
Zodra je bedrijfsvermelding in de Google zoekmachine verschijnt, beslissen mensen vliegensvlug. Zorg daarom dat uit je bedrijfstitel blijkt wat je precies voor bedrijf hebt. In het voorbeeld van "b&me Oisterwijk" (zie foto), is het gissen naar wat het bedrijf doet. Is het een modezaak? Een juwelier? Zorg dat je dit op orde hebt!
De bedrijfsomschrijving heeft een vrij onopvallende plek gekregen binnen GMB, maar is daardoor niet minder belangrijk. De omschrijving draagt bij aan de vindbaarheid van je GMB-profiel. Vul deze omschrijving daarom zorgvuldig in en denk daarbij ook aan de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.
Ben je gesloten met Pasen of met de bouwvakvakantie? Of wijken je openingstijden af op zondagen of met Kerst? Veel afwijkende openingstijden zijn begin van het jaar al bekend. Plan ze in januari alvast in binnen GMB en voorkom zo dat mensen voor een gesloten deur staan of wegblijven omdat ze denken dat je gesloten bent op bijzondere dagen.
Reviews verhogen de betrouwbaarheid van je bedrijfsvermelding en de kans dat mensen zaken met je doen. Ze zijn essentieel, maar het verzamelen kost tijd. Een aantal tips om dit makkelijker te maken:
1. Doe wat extra's voor je klanten, verras ze. Hierdoor zijn ze sneller geneigd een review te schrijven.
2. Deel positieve reviews op social media en bedank de persoon die je heeft beoordeeld.
3. Vraag je meest loyale klanten of ze een review willen achterlaten.
Neem GMB op in je online marketingaanpak en check of je bovenstaande tips al hebt toegepast. Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag vooruit.